Sabtu, 22 September 2012


♥ Uiii...lamenye tak berbloging, now i'm back wif new title.....mommy baru hihi & new template. cute tak?
penat aku cari template yg superb somels ni tau..yeke superb?haha....

Bersempena cuti pantang ni la masa nye untuk aku isi masa lapang...(tu pun kena tunggu baby safiyya tido dulu)...pantang, pantang jugak beb masa terluang jgn disia-sia kan...cewahh~
~ceh pada hal dah nak abis pantang pon..*pantang la sgt~
Yela sok genap 44 hari aku berpantang.....MERDEKA!...huhuhu....xde la merdeka sangat. As long as baby safiyya breastfeed aku tetap kena jaga makan sebab ape-ape yang aku makan akan efek kat susu yang di hisap. Dia pon kecik lg, perut masih lom matang. Mak aku cakap kalo kita makan pedas nanti susu pon rasa pedas2, pastu baby akan muntah je..so beware la ye.

Aku nk share sikit la pengalaman aku masa lahirkan baby safiyya sebulan yang lepas. Alhamdulillah masa aku bersalin tak ade bnyk masalah, senang jgk la baby nk keluar. Tanda-tanda nak bersalin aku cuma sakit perut pastu keluar show(darah+lendir) staining je. Nasib baik time tu aku dh amik cuti bersalin awal, husband pon ade kat umah. Ingatkan nak tunggu sakit kuat baru pg hospital tp ikot nasihat mak, mak mertua & husband ku kena pg jgak le ke hospital........kalo anak pertama ni biasanya jalan@pintu rahim lambat sikit nk bukak. Masalah aku plak jalan bukak dari 1cm nk ke 2cm ambil masa 1 hari padahal contraction dh kuat..pas tunggu  beberapa jam alhamdulillah la dengan 3,4 kali teran baby pon keluar..selamat akhirnye.

Antara tanda-tanda nk bersalin :

  • sakit perut dibahagian lower abdomen
  • sakit pinggang
  • keluar show (darah bercampur lendir)
  • pecah air mentuban
*kalo dh ade tanda-tanda tu cepat g hospital atau klinik berdekatan..kang ade jgk yang terbesalin kt umah..huuuuu..Setiap preggy women dia punye tanda nk bersalin lain-lain tau. 

                                                         

Tiada ulasan:

Catat Ulasan